Forum Forum dyskusyjne ZGRYZ Strona Główna Forum dyskusyjne ZGRYZ
Serwis techników dentystycznych i protetyków
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 
rotokast
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum dyskusyjne ZGRYZ Strona Główna -> Tematy bieżące
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
akprimadent



Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 31
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Sob Cze 10, 2017 11:54 am    Temat postu: rotokast Odpowiedz z cytatem

Witam i proszę o pomoc. kupiłem rotocasta i po odlaniu na ściance tygla zostaje mi około 9 gramów zastygniętej stali w kształcie długiego "języka".

Może ktoś mi doradzi co z tym robić, bo to duża strata metalu.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Miłosz



Dołączył: 17 Sty 2013
Posty: 167

PostWysłany: Sob Cze 10, 2017 6:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

podgrzej mocniej ? :>

a jak się sprawuje ogólnie? :] bo zamierzam tez nabyc
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
akprimadent



Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 31
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pon Cze 12, 2017 11:25 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

mam dopiero tydzień więc trudno mi coś powiedzieć. łatwa w obsłudze, cicho chodzi.
Wiesz może, czy można wkładać gorący tygiel ?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
piotrasz



Dołączył: 14 Sty 2005
Posty: 1469

PostWysłany: Pon Cze 12, 2017 11:52 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Byłoby bez sensu, gdyby nie można było...

Każdy tygiel w trakcie topienia nagrzewa się, wobec tego czasem łatwiej i szybciej jest włożyć go wcześniej z metalem do pieca. Nie trzeba wówczas tracić czasu na podgrzewanie stopu, przed przełożeniem pierścienia z pieca do indukcji. Oczywiście opłaca się to tylko z pierwszym pierścieniem do odlania. Kolejne, czekające jeszcze w piecu, to znowu zbyt dużo czasu na wygrzewanie tego samego tygla (lecz z nową porcją metalu), za każdym razem na nowo. Można też do każdego odlewu mieć osobny tygiel, ale również odpowiednio duży piec i jakiś system, który nie pozwoli pomylić tygli z pierścieniami.

Co to za stal? Czy tygiel w środku był pokryty środkiem do wydłużania jego żywotności? Również podejrzewam zbyt słabo rozgrzany stop. Odlewy za każdym razem są ok, czy coś się nie dolewa?
_________________
Jeśli myślicie, że którakolwiek z organizacji zrzeszających techników dentystycznych w Polsce działa w Waszym interesie - to... nikt nie zabrania Wam myśleć.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
akprimadent



Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 31
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pon Cze 12, 2017 1:50 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pierwszy odlew do bani bo zabrakło stali(ta co została na ściance).Stal to wironit LA.Gorący tygiel posypałem od środka boraksem.

Drugi odlew bez jednej klamry. Trzeci ok. ale dałem o 1 kostkę więcej niż trzeba.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
piotrasz



Dołączył: 14 Sty 2005
Posty: 1469

PostWysłany: Pon Cze 12, 2017 2:15 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Odstaw boraks, może było go za dużo. Lepiej użyj tego, co oferuje np. Bego - "Lolipot" zgodnie z instrukcją. Stopu Wironit LA nie znam, polecam sprawdzony od lat Wironit Extrahart (WTX). Zauważysz pękający kożuch od góry i natychmiast odlewasz. 3 kostki na większość szkieletów zazwyczaj wystarczą w zupełności. Zależy oczywiście jak kto grubo modeluje. Zakładając jednak, że nikt nie przepada za obróbką szkieletów, przy WTX-ie da się modelować bez zbędnych udziwnień.
_________________
Jeśli myślicie, że którakolwiek z organizacji zrzeszających techników dentystycznych w Polsce działa w Waszym interesie - to... nikt nie zabrania Wam myśleć.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
akprimadent



Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 31
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pon Cze 12, 2017 2:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

dzięki za radę. a ile dajesz kanałów i jaki przekrój na górne szkielety ?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
piotrasz



Dołączył: 14 Sty 2005
Posty: 1469

PostWysłany: Pon Cze 12, 2017 3:15 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

2,5 lub 3,5mm w zależności od ilości kanałów. Jeśli wystarczą 2 kanały (tak jest w większości przypadków), to przeważnie te grubsze - czyli 3,5. Gdzieś niedolana klamra, mniej niż 1/200 przypadków.

Trzeba trochę poeksperymentować, ale im mniej kanałów (czyli właśnie np. 2) tym lepiej, bo: szybsze modelowanie, mniej metalu, mniej obróbki.

Nie wiem jak odlewa w praktyce Rotocast, ale zakładam iż nie gorzej od pozostałych indukcji. Natomiast na temat modelowania i zatapiania szkieletów (tak aby uzyskać jak najlepszy efekt, minimalizując koszta nakładu materiałów i pracy), można jeszcze dłuuuuu...go opowiadać. Wink
_________________
Jeśli myślicie, że którakolwiek z organizacji zrzeszających techników dentystycznych w Polsce działa w Waszym interesie - to... nikt nie zabrania Wam myśleć.


Ostatnio zmieniony przez piotrasz dnia Pon Cze 12, 2017 3:18 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
miczman
Site Admin


Dołączył: 05 Paź 2003
Posty: 1257
Skąd: wawa

PostWysłany: Pon Cze 12, 2017 3:16 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

odstaw borax definitywnie. na ile sie znam nie stosujemy go do stopów nieszlachetnych- w tym przypadku działa zupełnie odwrotnie niż powinien.

pozwolę sobie zauważyć, że "pękający kożuch " jest sygnałem że stop jest już przegrzewany i struktura metalu będzie nawęglona a tym samym porowata, krucha i podatna na korozję.

dobrym sygnałem momentu odlewu jest drgniecie powłoki tlenków ( wspomnianego kożucha) na powierzchni metalu . w tym celu wielu techników lekko stuka w obudowę urządzenia lub trąca ramie wirówki. po zauważalnym "pływaniu" warstwy tlenków należy koniecznie odczekać 2-3 sek i następnie spokojnie włączyć wirówkę.
_________________
www.zgryz.com - forum techników, kontakt w sprawie reklamy oraz administracji: zgryz@zgryz.com

ZGRYZ jest już na Facebook. Też. Smile
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email OdwiedĽ stronę autora Adres AIM
piotrasz



Dołączył: 14 Sty 2005
Posty: 1469

PostWysłany: Pon Cze 12, 2017 3:35 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kiedyś dawno temu, bodaj w Bego, taką zobaczyłem instrukcję, która sprawdza się do dziś. Wcześniej czekaliśmy aż metal "obróci się" (czyli kożuch zejdzie całkowicie na dół i też niby wychodziło. Potem, po wizycie w Bremen skróciliśmy czas topienia o jakieś 2-3 sekundy, czekając właśnie na moment pojawienia się pierwszej "rysy" na kożuchu. Problem odłamanych klamer od szkieletu (w trakcie użytkowania przez pacjentów) praktycznie przestał istnieć.

Ten preparat "Lolipot" (skąd taka nazwa?), to nie żaden topnik, służy do pokrywania (malowania) tygla od wewnątrz. Po wygrzaniu w piecu daje efekt łatwiejszego odklejania się pozostałości po odlewie w tyglu, a tym samym zwiększa jego żywotność.

Ponieważ jak większość z nas wie, trudno jednoznacznie rozpoznać ten "idealny" moment na odlew (ogromne znaczenie ma jeszcze rodzaj używanego stopu i sam sprzęt), opisałem nasze doświadczenia ze stopem WTX i Fornaxem T, na którym od wielu lat go lejemy...

Ps. W pewnej szkole protetycznej, dysponującej onegdaj na wyposażeniu indukcją Elza uczono, iż właściwym momentem do odlewu jest pojawienie się pierwszej iskry z tygla. No cóż, całe szczęście, że już mało kto korzysta z tego typu sprzętu. Wink
_________________
Jeśli myślicie, że którakolwiek z organizacji zrzeszających techników dentystycznych w Polsce działa w Waszym interesie - to... nikt nie zabrania Wam myśleć.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
closer



Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 248

PostWysłany: Pon Cze 12, 2017 7:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

miczman napisał:


pozwolę sobie zauważyć, że "pękający kożuch " jest sygnałem że stop jest już przegrzewany i struktura metalu będzie nawęglona a tym samym porowata, krucha i podatna na korozję.



podobny temat już był

http://www.zgryz.com/viewtopic.php?t=7039&highlight=

Niestety spotkałem się z wieloma opiniami, że pękający kożuch zgaru to najlepszy moment do odlewania..w tym momencie ten metal już się zagotował. NIGDY nie wolno do tego doprowadzić.

W wielu instrukcjach napisane jest "Exact casting moment: As soon as the oxide layer starts to tear up" co znaczy Dokładny moment odlewu - jak tylko wartwa tlenku pęka...niestety nie do końca jest to prawda...jest to raczej ostateczy moment odlewu..metal zaczyna wrzeć i to jest PUNKT PRZEGRZANIA..idealnie należało by odlać tuż przed..tlenki zostaną "odepchnięte" przez ciekły metal i nie trafią do odlewu. Informacja producentów jest jak najbardziej oczywista, gdyż nie sposób inaczej zwizualizować momentu przegrzania . Czy miało by to być TUŻ PRZED jak nie jesteś w stanie określić odlewając pierwszy czy dziesiąty raz kiedy to następuje? Jak się odleje kilkadziesiąt lub kilkaset razy to już intuicyjnie wiemy kiedy jest TUŻ PRZED.
_________________
Głęboka wiedza, bezinteresowność, humanitaryzm do granic ludzkich możliwości.Wielki Syn Wielkiego Narodu. Patriota i lekarz, znakomity skrzypek. Mąż, ojciec i dziad.Profesor doktór Jerzy Klemens Werner.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
piotrasz



Dołączył: 14 Sty 2005
Posty: 1469

PostWysłany: Wto Cze 13, 2017 7:34 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

closer napisał:
intuicyjnie wiemy kiedy jest TUŻ PRZED.

Dokładnie Closer. Ważne jest aby mieć dobrą intuicję i zdążyć na czas. TUŻ PO przeważnie bywa już niestety za późno... Wink Embarassed
_________________
Jeśli myślicie, że którakolwiek z organizacji zrzeszających techników dentystycznych w Polsce działa w Waszym interesie - to... nikt nie zabrania Wam myśleć.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
miczman
Site Admin


Dołączył: 05 Paź 2003
Posty: 1257
Skąd: wawa

PostWysłany: Wto Cze 13, 2017 8:15 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

żeby jeszcze utrudnić należy dodać ,że poszczególne stopy mogą inaczej wyglądać i zachowywać się podczas topienia - co wynika głownie z ich składu.

część z nich nigdy nie topi się zupełnie do formy płynnej, kostki zachowują swój kształt podczas gdy są już gotowe do odlewu - obserwacja i doświadczenie jest konieczne.

nie wiem czy można nazwać to regułą ale stopy markowe i ..hm, te droższe dają się jakby łatwiej kontrolować podczas topienia.
_________________
www.zgryz.com - forum techników, kontakt w sprawie reklamy oraz administracji: zgryz@zgryz.com

ZGRYZ jest już na Facebook. Też. Smile
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email OdwiedĽ stronę autora Adres AIM
akprimadent



Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 31
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Wto Cze 13, 2017 11:06 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ok. wszystko co piszecie to święta prawda ale problem w tym ,że po odlewie z kożuszkiem na tyglu zostaje 6-9 gram taki jęzor. po doprowadzeniu stali do pływającej kulki ( przegrzana) zostaje tylko około 2 gram. jak z tego wyjść żeby nie było tak dużej straty metalu ?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
closer



Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 248

PostWysłany: Wto Cze 13, 2017 11:26 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czy ten rotocast ma regulację obrotów? Nie znam tej odlewni. Trochę to tak wygląda jakby była zbyt mała siła odśrodkowa. .
_________________
Głęboka wiedza, bezinteresowność, humanitaryzm do granic ludzkich możliwości.Wielki Syn Wielkiego Narodu. Patriota i lekarz, znakomity skrzypek. Mąż, ojciec i dziad.Profesor doktór Jerzy Klemens Werner.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum dyskusyjne ZGRYZ Strona Główna -> Tematy bieżące Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dokument bez tytułu Dokument bez tytułu
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że Administratorem Państwa danych osobowych jest L.A.B. PRACOWNIA TECHNIKI DENTYSTYCZNEJ, Oboźna 7/39, 00-332 Warszawa. Przetwarzanie Państwa danych osobowych będzie się odbywać na podstawie art. 6 RODO w celach statystycznych, marketingowych i analizowaniu ruchu na stronie internetowej. Profilowanie używane jest w Google Analytics, Google AdWords. Dane będą przechowywane przez okres od 30 dni do 5 lat. Posiadacie Państwo prawo dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia. Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo zablokować tę opcję samodzielnie w ustawieniach przeglądarki.Akceptuję


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group