Forum Forum dyskusyjne ZGRYZ Strona Główna Forum dyskusyjne ZGRYZ
Serwis techników dentystycznych i protetyków
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 
Pomocy !! Nie umiejetność odlewania stali bezniklowej
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum dyskusyjne ZGRYZ Strona Główna -> Metale, masy osłaniające, odlewnictwo i obróbka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Bartek30



Dołączył: 04 Lut 2016
Posty: 15

PostWysłany: Wto Mar 15, 2016 9:55 pm    Temat postu: Pomocy !! Nie umiejetność odlewania stali bezniklowej Odpowiedz z cytatem

Witam mam niesamowity problem z odlewaniem w odlewni indukcyjnej stali bezniklowej . Całe życie odlewam ze stopów niklowych teraz robię na bezniklowe i zaczyna sie horror . Jesli topie tak jak niklowe czyli czekam az kostki stali sie polacza ze sobą ale nie odpadnie bańka - nikowa stal pięknie odlana . Zero dziur , przegrzan , niedolan . Ładnie!! Natomiast beZniklowa w taki sposób to przegrzania , dziury , popękania metalu tragedia ogolnie i czy to pojedyczne korona czy mostek . System konalowy 2 mm z korony , belka 4 mm , 4 mm kanał . Ogolnie całkowicie inaczej trzeba odlewac ale jak ! Pisalem do producenta- stal Kera C !! Mysle ze każda beZniklowa zachowuje sie tak samo . Jakie macie spostrzeżenia ?? Zacząłem lac tak ze czekam az kostki zrobią sie żółte poznie mocniej żółte ale sie jeszcze nie rozpadną to nie dolewa sie . I ileś tam prób kolejnych to na farta cos sie udaje do zaakceptowania ale nadal to nie jest taki ładny odlew jak ze stali nilowej .i sam nie wiem jak lac ta beZniklowa prosze o pomoc .
Trochę to przerażajace jak mostek 4 punktowy powtarzałem 4 razy . 4 razy modelowanie 4 razy zatapianie 4 razy odlewnie . Dawałem czyste kostki w nadmiarze az 3 na 4 pkt czyli 12 kostek stali łącznie Sad
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
piotrasz



Dołączył: 14 Sty 2005
Posty: 1426

PostWysłany: Czw Mar 17, 2016 12:02 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kostki zawsze muszą połączyć się w jedną strukturę. Natychmiast, gdy zaobserwujesz pękający kożuch na górze - startujesz odlew. To wszystko.

Jeśli problemy nadal występują, zmieniasz stal na inną. Wink
_________________
Jeśli myślicie, że którakolwiek z organizacji zrzeszających techników dentystycznych w Polsce działa w Waszym interesie - to... nikt nie zabrania Wam myśleć.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Bartek30



Dołączył: 04 Lut 2016
Posty: 15

PostWysłany: Czw Mar 17, 2016 10:53 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

W przypadku bezniklowej w taki sposób to bedzie przegrzana na maxa . Sad
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Miłosz



Dołączył: 17 Sty 2013
Posty: 165

PostWysłany: Czw Mar 17, 2016 11:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

nigdy nie mialem problemu z odleawniam czy to niklowej czy to bezniklowej... dziwne.
w jednej pracowni musialem odlewaz z stai bez niklowej przetopionej z 7 razy i tez nie bylo problemu.

teraz odlewam w wirowce palnikiem, tylko bzniklowa i szkielety i nie mam problemu, nawet jak dluzej stal podgrzeje to nic nie wyskakuje i wszystko bez problemu.

mechaika chyba zawsze jest ta sama, jak piotrasz pisal
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
piotrasz



Dołączył: 14 Sty 2005
Posty: 1426

PostWysłany: Pią Mar 18, 2016 12:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Bartek30 napisał:
Mysle ze każda beZniklowa zachowuje sie tak samo

Błąd myślowy.

Nie wiemy w czym i jak to zatapiasz, jak wygrzewasz i na koniec czym i jak odlewasz...
Nie wiemy jaki jest cel używania stali bezniklowej. Wszyscy pacjenci są uczuleni na nikiel? Nieprawda. Dentysta tak zdecydował? Czym to uzasadnił? Tym, żeby utrudnić Ci życie? Ktoś ma fobię na punkcie niklu?

Gdy coś nie wychodzi, należy zacząć szukać innego sposobu, aby wykluczyć (bądź właśnie potwierdzić) błędy.

Prawda jest taka, że jeśli się jest osobą początkującą, warto zapytać najbliższych kolegów i koleżanki z branży, czego oni używają. Tak najłatwiej jest wyeliminować pomyłki w pracy...
_________________
Jeśli myślicie, że którakolwiek z organizacji zrzeszających techników dentystycznych w Polsce działa w Waszym interesie - to... nikt nie zabrania Wam myśleć.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
howitsmade



Dołączył: 20 Maj 2014
Posty: 21

PostWysłany: Pią Mar 18, 2016 7:50 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dzisiaj odlalem swoj pierwszy pierscien na wlasnej odlewni. Stal to starbond CoS, uzylem 4 kostek. Same wklady plus 2 koronki. Odlewalem w chwili gdy prawie caly czarny kozuch na powierzchni sie rozpadl. Wszystko sie odlalo, cienkie koronki gladka powierzchnia, wklady nieco chropowate. Chyba powinienem odlewac w momencie pojawienia sie kozucha na wierzchu? Jak zadzicie?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Miłosz



Dołączył: 17 Sty 2013
Posty: 165

PostWysłany: Pon Mar 21, 2016 3:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

musisz wyczuc.

piotrasz, ja leje wszystko z starbond cos bez niklu dla swietego spokoju xD

gdyby u nas jeszcze lekarza chcialo sie pacientow na badania wysylac i pytac o uczulenia.... a juz kilka prac w zyciu robilem od nowa gdy lekarz zapomnial zapytac Smile a wiadomo to nie jego blad
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
closer



Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 248

PostWysłany: Pon Mar 21, 2016 4:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja używam Magnum Ceramic S albo Magnum Nitens ( bezniklowa)
Przy laniu z tej stali nie doprowadzam do pęknięcia bańki stopionych obiektów bo to już jest punkt przegrzania..zwyczajnie się gotuje.
Taka zagotowana stal daje mikropory. Przy piaskowaniu to doskonale widać jak odlew się nie chce dopiaskować i trwa to dłużej. Taki odlew jest twardzszy ale bardziej kruchy.

A tutaj właściwości pierwiastków w stali:

Węgiel ( C )
składnik stali decydujący o własnościach mechanicznych. Wraz ze wzrostem zawartości węgla zwiększa się wytrzymałość na rozciąganie, granica plastyczności i twardość, zmniejsza się udarność, wydłużenie i przewężenie. Większa zawartość węgla pogarsza spawalność ale polepsza hartowność.

W stalach narzędziowych, a szczególnie w stalach szybkotnących zawartość węgla musi być powyżej 1 % gdyż dopiero wówczas właściwie będą wykorzystane inne dodatki stopowe ( wanad ; wolfram; kobalt ).

W stalach nierdzewnych i kwasoodpornych występowanie węgla powyżej 0,03 % stwarza podatność tych stali na korozje międzykrystaliczną.

Chrom ( Cr )

w stalach niskostopowych i niskowęglowych wpływa na wzrost wytrzymałości i twardości oraz podwyższa udarność. Stanowi zasadniczy dodatek stali do ulepszania cieplnego i narzędziowych, gdzie zwiększa hartowność, głębokość hartowania i powoduje otrzymanie wysokiej twardości. Narzędzia dzięki łagodnemu hartowaniu nie odkształcają się, są mniej narażone na pękanie oraz są bardziej odporne na ścieranie.

Nikiel ( Ni )

ze wszystkich dodatków stopowych najkorzystniej wpływa na jednoczesne podwyższenie wytrzymałości i twardości przy zachowaniu wysokiej udarności. Nie tworzy węglików. Znacznie obniża temperaturę progu kruchości stali. Wpływa na dobrą hartowność stali a zwłaszcza w obecności chromu i molibdenu.

W stalach narzędziowych do pracy na gorąco nikiel zwiększa ciągliwość i hartowność. W stalach o zawartości od 3 - 9 % nikiel zapewnia wysoką udarność i dobre własności plastyczne nawet w bardzo niskich temperaturach.

Jako pierwiastek austenitotwórczy nikiel znalazł szerokie zastosowanie w produkcji stali odpornych na korozje, kwasoodpornych, żaroodpornych i żarowytrzymałych.

Mangan ( Mn )

zwiększa twardość i wytrzymałość, obniża natomiast własności plastyczne. Stale manganowe cechuje podwyższona granica sprężystości i większa odporność na ścieranie. W stalach narzędziowych mangan zwiększa hartowność ale jednocześnie wpływa na większą skłonność stali na przegrzewanie. W stalach odpornych na korozje może częściowo zastępować nikiel.

Krzem ( Si )

w procesie metalurgicznym krzem stosowany jest jako odtleniacz. Zawartość krzemu podwyższa wytrzymałość i twardość stali. Stale zawierające krzem po ulepszeniu mają podwyższoną granicę plastyczności i sprężystości oraz większą odporność na działanie sił dynamicznych, dlatego ma szerokie zastosowanie w stalach sprężynowych i resorowych.

W stalach narzędziowych krzem stosowany łącznie z pierwiastkami węglikotwórczymi zwiększa własności plastyczne po hartowaniu i hamuje spadek twardości po odpuszczaniu.

W połączeniu z chromem i molibdenem zwiększa żaroodporność i żarowytrzymałość stali. Stale krzemowe stosuje się również jako materiały o specjalnych własnościach magnetycznych i elektrycznych.

Molibden ( Mo )

intensywnie zwiększa hartowność stali dużo bardziej niż chrom czy wolfram. Znacznie zmniejsza kruchość stali występującą przy wysokim odpuszczaniu. W stalach narzędziowych wykorzystuje się węglikotwórczość molibdenu i związane z tym zjawisko twardości wtórnej podczas odpuszczania co zwiększa odporność stali na ścieranie. W stalach martenzytycznych, ferrytycznych i austenitycznych zwiększa odporność na korozje.

Wolfram ( W )

pierwiastek węglikotwórczy jednak znacznie mniej niż molibden, chrom czy nikiel. Dodatek wolframu czyni stal bardzo odporną na odpuszczanie co powoduje że zachowuje ona własności mechaniczne uzyskane w wyniku hartowania do ok. 600 °C. Zawartość bardzo twardych i trwałych węglików wolframu uodparnia stal na ścieranie i zużycie, nadając stalom narzędziowym wysoką zdolność skrawania i odporność ostrza na ścieranie.

Kobalt ( Co )

pierwiastek austenitotwórczy, nie tworzy węglików, zwiększa krytyczną szybkość chłodzenia zmniejszając tym samym hartowność stali. Stosowany przede wszystkim w wysokostopowych stalach narzędziowych. Podwyższa temperaturę topnienia i przeciwdziała przegrzewaniu się stali podczas hartowania umożliwiając stosowanie wyższych temperatur hartowania i zwiększając nasycenie roztworu węglikami stopowymi co z kolei podwyższa odporność na odpuszczające działanie wysokich temperatur. Narzędzia wykonane ze stali zawierających kobalt są bardzo trwałe i odporne na ścieranie.

Wanad ( V )

posiada dużą zdolność do tworzenia węglików. Dodatek wanadu zwiększa odporność na przegrzanie i powoduje drobnoziarnistość stali. W stalach narzędziowych intensywnie łączy się z węglem i tworzy twarde węgliki zwiększając odporność na ścieranie i opóźniając spadek twardości spowodowany odpuszczającym działaniem temperatury do 600 °C.

Aluminium ( Al. )

w stalach wykorzystuje się duże powinowactwo aluminium do azotu i tlenu, co działa silnie odtleniająco i odazotowująco, przeciwdziała również rozrostowi ziarna austenitu.

Tytan ( Ti )

obok niobu jest pierwiastkiem o największym powinowactwie do węgla ,czyli bardzo silnie ferrytotwórczym. W stalach odpornych na korozję stabilizuje węgiel ograniczając korozję międzykrystaliczną.

Azot ( N )

rozpuszczony w stali tworzy azotki powodujące obniżenie własności plastycznych. Doprowadzony w postaci atomowej łatwo wnika do stali w stanie stałym co wykorzystywane jest w procesie azotowania. W stalach chromo-niklowych wprowadzany w celu podwyższenia ich własności wytrzymałościowych.

Wodór ( H )

działa niekorzystnie na własności mechaniczne stali, łatwo rozpuszcza się w stali tworząc pęcherzyki w postaci tzw. płatków śnieżnych stanowiących wadę stali. Usuwa się je przez długotrwałe wygrzewanie stali w temperaturze ok. 650 °C – tzw wygrzewanie przeciwpłatkowe.

Siarka ( S )

siarka jest szkodliwym zanieczyszczeniem stali, występuje w postaci siarczków; jako FeS powoduje kruchość stali przy przeróbce plastycznej na gorąco. Celowo wprowadzana do stali automatowej w obecności manganu polepsza skrawalność.

Fosfor ( P )

zawartość fosforu obniża własności plastyczne stali powodując jej kruchość.

Wrzuciłem wszystkie pierwiastki dodawane do różnych stali ale jak wiecie nie wszystkich używa się do stali protetycznej.
Warto czytać skład stali i w ten sposób ocenić jak ją lać.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Bartek30



Dołączył: 04 Lut 2016
Posty: 15

PostWysłany: Wto Mar 22, 2016 11:29 pm    Temat postu: BeZniklowa Odpowiedz z cytatem

Closer dziek za odpowiedz , powiedz prosze jeszcze w jakich temp wygrzewają pierścień i jaki cZas . Ja używam stali bezniklowej Kera C .i włącznie jest bardzo ciężka do odlania a kupiłem cały kg i musze wykorzystać . Jak pisali poprzednicy jesli czekam z grzabniem az opadnie bańka to odlew jest mega przegrzany . Dziury w koronach , pęknięcia na pół przęsła w przęsłach . Jak podgrzewam zeby zrobiła sie złota to za mało i sie nie odlewa zostaje taki jęzor w tyglu nierozgrzanej . I jak np sa dwie kostki to wcale nie musza sie ze sobą łączyć zeby być dobrze rozgrzanym . I tak powtarzam każda prace po pare raz i na koniec jak juz jest w miarę sam nie wiem jak lalem . Czy mógłbym miec prośbę zebys zrobil serie zdjec telefonem podczas odlewania ? Na opcji nagrywania nie widać tego Żaru ale np iPhone łapie mi ostrość na trybie zdjecie i efekt Zdjec w serii
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
closer



Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 248

PostWysłany: Czw Mar 24, 2016 5:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dobry moment to wtedy gdy wyraźnie metal napęczniał (ciecz dąży do kształtu kuli) i pod powłoką zaczyna już się kotłować ale jeszcze ta powłoka nie pękła. Jak zaczyna pękać to jest to ostateczny czas na puszczenie wirówki bo tu jest punkt przegrzania..u mnie tlenki zbierają się na obrzeżach pęczniejącego, topionego metalu.

Dobrze gdy cały metal połączy się w jedną strukturę, jak pisał piotrasz.
Zdarzyło mi się lać z czystych kostek (raczej dorzucam kopek z poprzednich odlewów) i rzeczywiście w indukcyjnych odlewniach im mniejsze struktury tym dłuższe grzanie i nie zwasze chcą się połączyć w jedną całość.

Włączenie wirówki powoduje wypchnięcie siłą odśrodkową ciekłego metalu spod tej niby skorupy i właśnie tak powinna ona pęknąć.
Tlenki zostaną odrzucone na bok a środkiem pójdzie płynny metal ( w uproszczeniu).

Przegrzanie stali bezniklowej przyczynia się do tworzenia węglików a one właśnie dają te pęknięcia.
>>>vide właściwości niklu w stali<<<

Nie odlewam już bezniklowej tylko wysyłam projekt do frezowania.
Nasi lekarze z reguły nie proszą o bezniklową. Takich prac mamy 2 do 3 w roku. Jak rozumiesz nie mogę ci nagrać filmiku ani zrobić zdjęć, dodatkowo mam tylko szajsunga a nie ajfona Smile

Pierścień i tygiel wygrzewam w 900 st C przez 30 min używając masy bego na szybko (bellavest sh)
jak na wolno to 900 st C przez 40 min (bellavest t)
mam ustawiony specjalny program na wolno z punktami 250 stC, 500 stC i 900 stC z różną prędkością wychodzenie do temperatur.

Zanim kupisz kilo stali wypróbuj ją na kilku pracach..ale to już chyba wiesz Wink
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
piotrasz



Dołączył: 14 Sty 2005
Posty: 1426

PostWysłany: Pią Mar 25, 2016 3:03 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Od wielu lat pod porcelanę stosujemy Bego Wiron 99 (chrom-nikiel). Zero problemów z różnymi ceramikami oraz tym bardziej w kwestii uczuleń. Nigdy nie było ani jednego takiego przypadku, o którym nie wiedzieliśmy dużo wcześniej (na palcach jednej ręki można je wszystkie policzyć). Wówczas robiło się ze złoto-platyny, jakiś pojedynczy przypadek ze srebro-palladu (bo trochę taniej) i po sprawie.
Bez żadnych problemów napala się również ceramikę na najlepszą stal "szkieletową" Bego Wironit Extrahart WTX (chrom-kobalt) , po zastosowaniu bondu (np. Bredentu).

Wszystkie stopy odlewamy identycznie, w sposób opisany przeze mnie powyżej, bez żadnych niespodzianek.

I po co kombinować z innymi stopami? Wink
_________________
Jeśli myślicie, że którakolwiek z organizacji zrzeszających techników dentystycznych w Polsce działa w Waszym interesie - to... nikt nie zabrania Wam myśleć.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
closer



Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 248

PostWysłany: Pią Mar 25, 2016 4:34 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wcześniej lałem z w99 ale ten magnum ceramic s jest tańszy a właściwościami nie odbiega od w99. leje się jak wiron i nigdy nie robił przykrości ceramice .
Natomiast ten stop Kera C ma rzeczywiście "dziwny" skład a dodatkowo dość niską temperaturę topienia i pewnie zbyt szybko przechodzi w punkt przegrzania..osobiście bym go nigdy nie kupił.
Kiedyś pomyliłem kopki i dodałem stary z wironu i świeży metal z ceramc s i podczas napalania ceramiki nie było niespodzianek. Bo pomiędzy w99 a ceramic s jest 50 st C różnicy w temp. odlewania. Mają też podobne współczynniki rozszerzalności dla napalania porcelany dlatego uważam, że to dobra alternatywa dla w99. Wiron natomiast lepiej mi się opracowywało.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
DENDRYT



Dołączył: 03 Mar 2013
Posty: 41
Skąd: małopolska

PostWysłany: Pon Kwi 25, 2016 1:07 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Właśnie o to się rozchodzi iż stop kobaltowy ma najwyższą temperaturę odlewania i topienia .

Bego Wiron 99 1310-1250 C, odlewanie 1420C,
-Magnum Ceramic S 1312-1369 C,odlewanie 1400-1405 C,
-Kera C 1370-1385 C,odlewanie 1445 C.

To jest stop kobaltowo-wanadowy, a te dwa co wymieniacie to są stopy niklowo-molibdenowe - całkowicie odmienne parametry techniczne.

Generalnie stop bardzo dobry ale wymagający odpowiedniej technologii- odlewnia próżniowa z kontrolą temperatury, odpowiednie masy osłonowe o odpowiedniej kurczliwości.

To tylko polski dystrybutor pisze o nim jako stopie uniwersalnym,ale skład mówi co innego- zupełnie nie nadaje się do topienia palnikiem !

Średnio nadaje się do topienia bez gazu osłonowego ,czy próżni.

Więc podstawowe pytanie :
- jaka odlewnia , jaka masa osłonowa?

Dodatkowo ,czy stosowany jest aby na pewno nowy tygiel przeznaczony tylko do tego stopu?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
tomkiel



Dołączył: 16 Lip 2014
Posty: 35
Skąd: NE

PostWysłany: Pon Kwi 25, 2016 9:56 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ja odlewam metal adatel flexicast i bez problemów
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
closer



Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 248

PostWysłany: Pon Kwi 25, 2016 11:01 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zgadza się, odbiegliśmy od tematu.
Zgadzam się co do topienia palnikiem ale założeniem było topienie indukcyjne.
Nie znam Kera C ale bezniklowy stop topiony palnikem..cóż, trzeba mieć fach w ręku, żeby tego nie zepsuć.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum dyskusyjne ZGRYZ Strona Główna -> Metale, masy osłaniające, odlewnictwo i obróbka Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group